Po czterech wizytach u logopedy, jakiś 180 minutach ćwiczeń z panią logopedą i niezliczonej ilości minut ćwiczeń w domu udało się u Adasia wywołać wibracje języka i powstało piękne [r], narazie najładniej wychodzi mu [szrrr], nie wiem dlaczego, pani logopeda też twierdzi, że nie wie dlaczego akurat tak trudne połączenie wybrał, ale jak powiedziała są różne przypadki. Pani logopeda była z Adasia zadowolona, ja też jestem z Niego bardzo dumna i cieszą mnie jego postępy.
Zaczynaliśmy od takich ćwiczeń logopedycznych jak:
- „Sklejanie pierogów” – nagryzanie brzegów języka zębami (masaż) i rozciąganie języka
- „Wyżymaczka” – przeciskanie języka przez maksymalnie zbliżone do siebie zęby
- „Łopatka” – wysuwanie szerokiego języka z buzi nie dotykając zębów
- „Konik” – kląskanie czubkiem języka o podniebienie twarde (zmiana układu warg jak przy głosce u-i)
- „Zaczarowane miejsce” – odklejanie czubkiem języka z przedniej części podniebienia twardego chrupki, opłatka, czekolady, nutelli, kropli miodu, itp.
- Przytrzymywanie czubkiem języka, ssanie cukierka pudrowego lub naśladowanie
- Zdmuchiwanie skrawka papieru umieszczonego na czubku języka
- „Młotek” – szybkie wypowiadanie głoski [l] dotykając czubkiem języka o górny wałek dziąsłowy
- „Trzepanie dywanów” – szybkie i kilkukrotne uderzanie językiem o górną wargę wybrzmiewając [ly]
- „Piosenkarz” – śpiewanie różnych melodii na sylabach, poruszając jedynie językiem – nie brodą, przy szeroko otwartych ustach:
- la, la, la
- lo, lo, lo
- le, le, le
- lu, lu, lu
- ly, ly, ly
- Wypowiadanie zbitki sylabowej lalolule najpierw wolno, potem coraz szybciej
- „Chiński język” - wypowiadanie zbitek sylabowych – szybko i kilkakrotnie:
- nalapatada
- nolopotodo
- nelepetede
- nuluputudu
- nylypytydy
- „Traktor” – wielokrotne, coraz szybsze wypowiadanie zbitki bd, a następnie sylab:
- bda, bdo, bde, bdu, bdy
- pta, pto, pte, ptu, pty
- bda – pta
- bdo – pto
- bde – pte
- bdu – ptu
- bdy – pty
- „Paplanie” – wielokrotne coraz szybsze wypowiadanie:
- tedamwa
- tat tedat
- ente dente
- lelum polelum
- ble, ble, ble
- tla, tlo, tlu
- „Karabin maszynowy” - wielokrotne, energiczne wypowiadanie [ttt], [ddd], [td] [tdn] (najpierw wolno, potem coraz szybciej) dotykając czubkiem języka o górny wałek dziąsłowy przy szeroko otwartych ustach, potem sylaby:
- te, te, te
- ty, ty, ty
- de, de, de
- dy, dy, dy
- A następnie zbitki sylabowe:
- teda – teda
- tede – tede
- tedo – tedo
- tedu – tedu
- tedy – tedy
- Wypowiadanie rymowanki - głoska [t] wymawiana w sposób przytępiony, tzn. z językiem na podniebieniu:
- Kto to tutaj tak tupie?
To tato tutaj tak tupie.
Ach, tato tutaj tak tupie!
Teraz gdy już Adaś załapał [r] mamy nowe ćwiczenia logopedyczne, ćwiczymy naśladowanie dzwięków:
- tra, tra, tra (gra na trąbce)
- dryn, dryn, dryn (dzwonek)
- pry, pry, pry (zatrzymanie konia)
- bry, bry, bry (marznący chłopczyk)
- brum, brum, brum (auto)
- kra, kra, kra (wrona)
- gruch, gruch, gruch (gołąb)
- chrup, chrup, chrup (chrupanie ciastek)
- chrum, chrum, chrum (świnka)
- mru, mru, mru (kotek)
- fry, fry, fry (fruwanie ptaka)
- wry, wry, wry (zły pies)
Gratulacje dla Adasia i dla Was! Głoska "R" jest najtrudniejszą głoską w języku polskim do wymówienia i nieraz terapia rotacyzmu trwa naprawdę długo, dlatego na prawdę masz powody do dumy!:)
OdpowiedzUsuńDziękujemy w imieniu swoim i Adasia :-)
Usuń